ساز و راز

غوطه ای در زلال جاری موسیقی

ساز و راز

غوطه ای در زلال جاری موسیقی

شناخت موسیقی دستگاهی ایران (بخش سوم)

تفسیر گوشه در موسیقی دستگاهی 


گفتیم ؛ جمله و قالب آهنگینی که دارای ساختاری مستقل و نمادین است « گوشه » نامیده می شود .

یک « گوشه » ی موسیقایی ، همانند یک بسته غذایی آماده به طبخی است که این بسته را میشود با اضافه کردن کمی چاشنی ، سرو کرد ( البته اغلب اوقات مواد این بسته احتیاج به  اعمال سلیقه و ذوق بیشتر آشپز دارد تا لذیذتر شود ، البته این مثال خیلی کلی است و  در ادامه انواع  گوشه ها را تفسیر می کنیم )  این جملات و ساختار های آهنگین ، در طول تاریخ و در زمانهای مختلف شکل گرفته و به ما رسیده اند ، و همانند اقیانوسی است که در بیکران آن ، مجریان موسیقی مجال غوص و کشف تازه ها ، به منظور بیان احساسات و انتقال پیام می یابند . 


انواع گوشه ها


گو شه های ملودیک ( دو نوع )
الف : نوع اول ، جملاتی هستند که دارای یک روند جمله بندی خاص و نسبتا ثابت هستند.
که برای" یک مایه ی خاص "طراحی و اجرا می شوند . و نمی توان ساختار جمله بندی آنها را تغییر داد و یا به هم ریخت به مانند یک تصنیف یا قطعه موسیقایی از پیش ساخته شده ، که باید آن را همانگونه که ساخته شده اجرا کرد. البته مو تیف ها و یا کلمات را می شود تکرار کرد و یا زینت، تحریر و از این دست را به آن افزود.
{ مثال : دیلمان در دشتی  و یا بختیاری در همایون و یا صدری در افشار و ...}


ب : نوع دوم ملودیک ها ، همان ویژه گی دسته بالا را دارند ، که البته می شود آنها را به مایه های دیگر نیز منتقل کرد . به طبع ، در این صورت حال و هوای آن مایه را به خود میگیرند.
{ مثال : جامه دران در همایون ، افشار ، بیات ترک و بیات اصفهان اجرا می شود و یا بسته نگار   که در مایه های مختلف اجرا می شود و حاجی حسنی در چهارگاه ، سه گاه ، افشار، و ...} .

گوشه های ریتمیک
در ساختار آنها ریتم شکل دهنده قالب آن است ، و نه جمله بندی ؛ به این معنا که یک الگوی ریتمیک در محدوده ای از نتها می نشیند و البته در هر مایه و منطقه ی صوتی ، قابلیت اجرا دارد.  البته ذوق و قریحهْ مجری آن ، در تطبیق گوشه با جای اجرای آن و در نهایت، زیبا و مؤثر بودن حالت آن نقش دارد .     
{مثال : کرشمه و زنگوله و مجلس افروز و ...}
 
گوشه های تئوریک

در ساختار گوشه های تئوریک قوانینی حاکم است که برای شناخت و  اجرای  آنها ،  باید قوانین ساختاریشان را دانست. به این معنا که چند شرط کلی را در آن لحاظ  کنیم( مانند نت شاهد

 [ نت محوری] ، نت ایست موقت [ نتی که اگر در بین اجرای جملات روی آن توقف کنیم ، جمله تا آنجا معنی دار هست ، اما کامل نشده ، به مانند اتمام یک مصرع از یک بیت و یا اتمام یک بیت از یک غزل] ، نت ایست [نتی که جمله با آن تمام می شود]، روند کلی حرکت جمله ی اول [شروع جمله بالا رونده باشد یا پایین رونده  و یا از نت محوری آغاز شود ] ، و ... )بنابر این ، با درنظرگرفتن قوانین ساختاری و شروط آن،به دلخواه آهنگ( ملودی )و یا ریتم و زمان بندی در آن اعمال میکنیم .  علاوه بر اینکه در محدوده ی نت های گوشه های تئوریک، می توان گوشه های ریتمیک و ملودیک دسته دوم را اجرا کرد،بنابراین در یک گوشه ی متریک می شود بسیار گردش کرد و ملودی ساخت.

( خلاقیت و قریحه در پردازش و پرورش اینگونه گوشه ها، بسیار تاثیر دارند ) .

{ مثال : درآمد همه ی مایه ها ، حجاز در ابوعطا ، بیات راجه در همایون و افشار و بیات اصفهان ، زابل در سه گاه و چهارگاه ، ... }.

گوشه های متریک

همان  ویژه گی های گوشه های تئوریک را دارند جز اینکه در این دسته از  گوشه ها ، فواصل بین درجات آنها مخصوص به خودشان است . به این دسته از گوشه ها « مقامی » نیز می گویند ، چرا که دارای یک  مقام خاص به خود هستند . یکی از مهم ترین کاربرد های  گوشه های متریک نقش ( پل ) بودن است . یعنی از آنها به عنوان پل استفاده کنیم تا از یک مایه به مایه ای دیگر برویم . 

( که لازمه این امر شناخت ویژه گی های تئوریک و ماهیت آنها می باشد ).

علاوه بر اینکه در محدوده ی نت های گوشه های متریک ، می توان گوشه های ریتمیک و ملودیک دسته دوم را اجرا کرد،بنابراین در یک گوشه ی متریک می شود بسیار گردش کردوملودی ساخت.

(خلاقیت و قریحه در پردازش و پرورش اینگونه گوشه ها ، بسیار تاثیر دارند ) .

{ مثال : "دلکش" که می تواند در ادامه ماهور و یا بیات ترک بیاید و ماهور یا بیات ترک را به شور وصل کند و گوشه های ریتمیک مانند کرشمه و یا گوشه های ملودیک دسته دوم مانند بسته نگار در آن اجرا شود . " گوشه ی عراق " در مایه افشار که می توان به واسطه آن به بیات ترک یا مخالف سه گاه یا ... وارد شد  و یا در دل آن گوشه های ریتمیک یا ملودیک دسته دوم را اجرا کرد .

"مخالف" در سه گاه که میتوان از آن به بیات اصفهان و یا شوشتری و چکاوک در همایون داخل شد و همچنین گوشه های ریتمیک مانند کرشمه و ملودیک دسته دوم مانند حاجی حسنی را در آن اجرا کرد } .


(( در فرصتی دیگر ، به تفصیل گوشه های کاربردی و مهم تر را در مایه های موسیقی ، تحلیل و واکاوی می کنیم )).

نظرات 2 + ارسال نظر
محمد حسین دوشنبه 15 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 07:03 ب.ظ http://musicianship.blogsky.com

سلام آقای عاقل.واقعا خوشحالم که در این سرویس و حتی بقیه سرویس های ساخت بلاگ شما به موسیقی سنتی بها میدید.من یکی از طرفداران موسیقی سنتی ایرانی و البته نوازنده تار و سه تارهستم(۴سال)و خوشحال میشم به وبلاگم که اون هم راجع به موسیقی سنتیه گذری بزنید و مخصوصا مقاله من رو که درباره نقد موسیقی سنتیه مطالعه بفرمائید و نظر بدید.با اجازتون من لینکتون می کنم و اگر شما هم مایل بودید منو به اسم موسیقی سنتی ایرانی لینک کنید.منتظر حضورتون هستم.......

با درود و مهر ؛
دوست عزیزم ، وبلاگ شما را دیدم و تلاش شما را ارج می نهم . و آرزوی توفیق برای شما دارم . با افتخار لینک شما را قرار دارم . در مورد مقاله باید بگویم با اصطلاح موسیقی سنتی اگر منظورتان موسیقی دستگاهی یا آنچه امروزه توسط مجریان بزرگ و صاحب نامی مانند استادان شجریان ، علیزاده ، ساکت ، شعاری و متبسم و کیانی نژاد و ... ارائه می شود ، میباشد ، مخالفم . چرا که به یقین می توان گفت هیچ یک از این استادان ، موسیقی سنتی ارائه نمی کنند . بلکه با درک زمان ، نیاز روز موسیقی را اجرا می کنند .که دیگر سنتی نیست . من به جرات عرض می کنم بسیار هنرجو دارم که با سنین خیلی کمتر از مثال شما به موسیقی دستگاهی رو کرده اند و مشتاقانه با آن سپری می کنند . جرا که در خانواده این موسیقی به گوششان خورده است . اینکه باید جلوه های دیگر موسیقی دستگاهی بیشتر نمود داشته باشد با شما کاملا موافقم البته بماند که باید محیط و جو زمانه این حس را در خالق آن ایجاد کند که کمتر پیش می آید و البته وجد انواع مختلف دارد . شاد و سربلند باشید.

محمد حسین سه‌شنبه 16 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 06:59 ب.ظ http://musicianship.blogsky.com

سلام.آقای عاقل لطف کنید سر بزنید صحبت های زیادی دارم......

با مهر ؛
به وبلاگ شما آمدم ولی متوجه نشدم منظورتان سر زدن به کدام بخش بوده است .به امید ارتباط دوباره با شما دوست گرامی.شاد باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد