ساز و راز

غوطه ای در زلال جاری موسیقی

ساز و راز

غوطه ای در زلال جاری موسیقی

فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم...

نظرات 7 + ارسال نظر
حرف حق پنج‌شنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 04:39 ب.ظ

با احترام من هم میتونم عکس صد ها نوازنده بزرگ را بیاورم که با ساز سنتی و اصیل هنرشون رو اجرا کرده اند.و هیچ کم وکاستی هم نذاشته اند.لازم به عرض است اگر این نوع سازها کاربد واقعی داشتند بزرگانی همچون استادالاساتید محمدرضا لطفی و خداوندگار تار استاد جلیل شهناز و ......استقبال و تایید میکردند. خوبست به ریشه هامون و اصالت هامون پایبندی بیشتری داشته باشیم. و به حواشی این هنر شریف دامن نزنیم.ضمن اینکه وبلاگ خوبی دارید و خودتون هم با ساز سنتی اجرا کرده اید.ولی واضح است که به این نوع سازهای جدید! ارادت دارید!!! دوست گرامی از اینکه سخن طولانی شد عذرخواهم و تنها قصد همراهی با مطلب را با حسن نیت دارم.موفق باشید.

با درود و مهر ؛
خیر مقدم برای شما که به این وبلاگ پیوستید و نظرتون رو ابراز کردید.

دوست گرامی عارضم ، مفاهیم واژگان سنتی و اصیل متفاوت هستند .

معتقدم شاید نتوان از انسانهایی که سالهای زیاد با اموری که با آن خو گرفته اند و عمری را سپری کرده اند متوقع بود از وابستگی هایشان به راحتی جدا شوند.
همانند پدر بزرگ یا مادر بزرگی که از ایشان بخواهید خانه اجدادیشان را ترک کنند و به خانه ای جدید و با امکانات رفاهی بیشتر بروند.
حتی ، اگر ساختار آن خانه ی قدیمی به گونه ای باشد که مجبور باشند برای استفاده از تمامی امکانات خانه در سرما و گرما به آنسوی حیاط بروند ، باز اصرار می کنند تا جایی باشند که خاطراتشان در آن شکل گرفته و زندگی و امور مربوط به آن را گذرانده اند.

البته باز بین همین انسانها هستند کسانی که از ماندن در خاطرات چشم پوشی کرده و با حفظ آن خاطرات در ذهن ، به آنچه در پیش رو دارند نیز می اندیشند و با بهره گیری از همه ی آنچه در خدمت انسان به عنوان اشرف مخلوقات است، حال و آینده را می سازند.

شما هم اگر نوازندگی این نوع سازها با سرپنجه ابداع استاد ابراهیم قنبری مهر را تجربه کنید (خصوصا برای سه تار وتار ) ، متوجه خواهید شد که مهار سیم در ساز برای انگشت گذاری بسیار راحت تر از ساز های با سرپنجه سنتی است و هم حفظ کوک ساز و چندین حسن غیر قابل انکار دیگر.

ضمنا تصویری از استاد لطفی می بینید که با این نوع ساز اجرا کرده اند.

دیگر اینکه این مسائل از اصلی ترین امور مربوط به نوازندگی هستند و به هیچ وجه حواشی نیستند. همانگونه که سه تار سه سیم یا تار پنج سیمه دیگر منسوخ شده اند و سه تار چهار سیم و تار شش سیم را درست می دانیم و اکنون به راحتی آنها را می پذیریم.

من نیز معتقدم معمولا با تغییرات کمی دیر کنار می آییم و خوش به سعادت کسانی که زودتر از دیگران « خوب تر » را تشخیص می دهند و با شهامت به دیگران نیز توصیه می کنند .
سربلند و شاد باشید.

مجید سلیمانی یکشنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 11:12 ق.ظ

با درود
به امید روزی که تعصب های نا به جا در هر زمینه ای ( چه موسیقی و چه موضوعات دیگر ) از ذهن و عمل ما رخت بربندد و توانایی پذیرش نوآوری های مفید و کارا را داشته باشیم .

با درود و مهر ؛
دوست گرامی صمیمانه برای حضورتان در این مطلب تشکر می کنم.
من هم همین امید را دارم ، اما گویی همواره باید شاهد افکاری باشیم که در تضاد با یکدیگرند ،حتی اگر آن موضوع مورد اختلاف جوابی به روشنای روز داشته باشد. و فراموش نکنیم یکی از عوامل نمود و جلوه گری « زیبایی ، زشتیست » و یا « درست ، نادرست است » و « حق ، ناحق » است. و این امور در تضاد با یکدیگر آشکارتر می شوند. ضمن اینکه در این مرد خاص امیدوارم به تعداد عکس های این بخش هر روز و هر لحظه اضافه شود که خود بارقه ای از آینده ای روشنتر است. دست شما دوست گرامی را برای همراهی با این مطلب صمیمانه می فشارم. موفق و شاد باشید.

حرف حق یکشنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 01:43 ب.ظ

سلام.لطفا بفرمایید آن تصویر متعلق به کجاست!(منظورم تصویر استاد محمد رضا لطفی است)ممنون میشم.ضمنا یک عکس با سه تار قنبری به معنای آن نیست که صد در صد آن استاد ساز را تاییدکرده اند.(تصویر ذوالفنون).امیدوارم فکر نکنید که من با نو شدن موافق نیستم.ضمنا مایلم نظرتون رو در مورد استاد شعاری بدونم.من بسیار شیفته ساز زدن ایشان هستم.وشاید بشود گفت ایشان از قوی ترین نوازندگان سه تار هستند.امیدوارم در مورد ایشان نیز آنگونه که شایسته است مطلب بگزارید.والسلام.

با درود و مهر؛
دوست گرامی این تصویر متعلق به اجرای کنسرت به مناسبت یادواره استاد بنان است و اگر اشتباه نکنم در فرانسه است که هنرمند گرامی استاد بیژن کامکار نیز استاد لطفی را همراهی کرده اند.

ضمن اینکه بزرگان پیشکسوتی چون استاد جلال ذوالفنون به آنچه ارائه می دهند کاملا اعتقاد دارند زیرا به استقلال فکری و آگاهی لازم رسیده اند.که یکی از شاخصه های اساتید صاحب اندیشه و سبک در هنر همین است.

شما هنوز خودتان را معرفی نکرده اید و من نام شما را نمیدانم .اما فکر می کنم اگر در بوستان نوازندگی گردش می کنید همین مقدار از ارائه مطلب شما را به سمت استقبال از این حرکت نچندان نو ! تشویق کند.

من نیز به شیوه نوازندگی استاد مسعود شعاری علاقه دارم و سونوریته ساز ایشان را بسیار می پسندم.
(ضمنا میدانم هم استاد علیزاده و هم استاد ساکت ورزش میکنند و از قویترین مردان جهان ! در بین سه تار نوازان هستند و باید دید که در میدان مسابقه کدام زور بیشتری دارند)." با احترام یک شوخی با شما"

به زودی مطالبی مربوط به استاد مسعود شعاری قرار خواهم داد.

raha.s پنج‌شنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 09:36 ب.ظ

salam.besiar jaleb bod va hoshmandane.tanks

با مهر ؛
صمیمانه به شما که به این وبلاگ تشریف آوردید ، خوش آمد می گویم .
برای ابراز نظر پر مهر و گرم شما سپاسگزارم .
شاد و پیروز باشید.

شهروز شنبه 17 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 12:09 ق.ظ

سلام.جالبه که اقای بابایی در خلوت اینطور عاشقانه ساز سرپنجه قنبری دست میگیرن ولی در پیش جمع سنتی.این به نظر من یک نوع.استاد علیزاده هم که یک کم دیر به درستی کار اقای ساکت رسیده اند.بعضی هم که یا روشنایی روز رو نمیبینن یا اینکه.در تمام کشورهای مترقی هم به فرهنگ اهمیت میدن هم نیاز روز رو در نظر میگیرن و هم رو به اینده دارند.شما فقط ببینید چند مدل گیتار طراحی شده و چقدر مخاطب در جهان داره. ولی در اینجا

با مهر ؛
از اینکه با بیان نظر به ما پیوستید ، خرسند و متشکرم .
شاد و سربلند باشید.

Reza چهارشنبه 2 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 10:57 ب.ظ

dorud bar shoma, in titr ro besiar mipasandam.hoshmandane ast.payande bashid.

با مهر ؛
سپاس از شما و با ارزوی رسیدن این موسیقی توانمند و با عظمت به جایگاه حقیقی و والای خود در جهان.
سربلند و موفق باشید.

نیکی چهارشنبه 21 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 01:07 ق.ظ

واقعا چه اهمیتی داره که گوشی‌های سه‌تار چه شکلی باشن؟

با درود و مهر ؛
صرفا از حیث نگهداری بهتر کوک و کشش با زاویه صحیح تر سیم ها که در جهت ارتقاء و تکامل ساز به عنوان یک وسیله و ابزار برای کمک به نوازندگیه راحت تر و مطمئن تر به نوازنده کمک و یاری می رساند. و تا جاییکه تغییر شکل ساز به شخصیت صوتی ساز لطمه وارد نکند منطقیست که از تغییرات این چنینی استقبال کرد. آنچنان که بزرگانی که در این بخش تصاویری از ایشان میبینید، از این طرح نو ، استقبال و حمایت کرده اند.
شاد باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد