ساز و راز

غوطه ای در زلال جاری موسیقی

ساز و راز

غوطه ای در زلال جاری موسیقی

چند سوال

با توجه به تحولاتی که در زمینه ساز سازی و ابداعاتی که در این شاخه ی هنری صورت گرفته است ، و همچنین روبرو شدن با اندیشه های نو گرایانه از جانب فعالان و اهالی موسیقی دستگاهی ایرانی ، در ساختار اجرایی موسیقی و تاثیری که بر روند شکل گیری و بقای این هنر شریف ، در حال و آینده خواهد داشت ؛ چند موضوع به شکل سوال مطرح را می شود تا بر حسب رسالت ترویج اندیشه در هنر شریف موسیقی و هم لزوم شنیدن و کنکاش و تحلیل عقاید آگاهانه که بر خود فرض میدانیم ، مجالی برای ابراز نظرات و دیدگاه مشتاقان و عزیزانی که به این دفترچه سر می زنند و دغدغه ی موسیقی فاخر و ریشه دار ددستگاهی و مقامی ایرانی را دارند، فراهم آید.

ضمن اینکه باید در نظر داشت ، مواردی که به عنوان سوال مطرح می شود ، در رابطه با اقداماتی است که متجلی و ارائه شده از جانب بزرگان موسیقی ایرانی می باشد و پشتوانه یک عمر تلاش هنری این بزرگان هنری را با خود دارند و که براحتی نمی توان از کنار آن گذشت. چرا که باور دارم ؛ در غور و غوص در مباحث و شنیدن نظرات آگاهانه ، همواره خیری جاری و ساری است که به هر چه بارورتر شدن و رشد علمی و عملی می انجامد. 

صمیمانه پذیرای ابراز دیدگاه و نظرات شما هستیم و امیدواریم در صورتی که سوال و چالشی دیگر نیز مد نظر داشتید، مطرح فرمایید تا به لیست سوالات اضافه شود؛


1 - ابداع ساز بم تار ( تار باس ) توسط استاد علی نقی وزیری و جایگاه این ساز در اکثر ارکستر های ایرانی و میزان لزوم و استقبال از این ساز را بعد از گذشت زمان نه چندان زیادی از تولد آن چگونه ارزیابی می کنید ؟


- ابداع و تغییراتی که خصوصا در سرپنجه و ساختار سازهایی نظیر سه تار و تار( سرپنجه قنبری و پیچی ) و ابداع قیچک باس توسط استاد ابراهیم قنبری مهر صورت گرفته است و تاثیر این ابداعات و تحولات بر سازندگان سازهای جدید و استقبال نوازندگان و همچنین جایگاه و میزان لزوم استفاده از این ابداعات را چگونه ارزیابی می کنید ؟


3 - ابداع سازهای سلانه و شورانگیز توسط استاد حسین علیزاده  و جایگاه و میزان لزوم استفاده و استقبال از این سازها را چگونه ارزیابی می کنید ؟


4 - ابداع سازهای  صراحی، بم‌صراحی، بم‌ساز، کرشمه و ساغر توسط استاد محمد رضا شجریان و میزان لزوم استقبال و استفاده و از این سازها را در ارکستر و نوازندگی موسیقی ایرانی چگونه ارزیابی می کنید ؟


5 - ابداع ساز شاه کمان توسط استاد کیهان کلهر و میزان لزوم استقبال و استفاده از این ساز را در موسیقی ایرانی چگونه ازیابی می کنید ؟


6 - ابداع ساز دلربا توسط استاد مسعود شعاری و میزان لزوم استقبال و استفاده از این ساز را در موسیقی ایرانی چگونه ارزیابی می کنید ؟


7 - حرکت های جدید و نوگرایانه استاد کیوان ساکت دراستفاده از توانایی های ساز تار را چگونه ارزیابی می کنید ؟


8 - نحوه بیان در شیوه نوازندگی استاد مسعود شعاری در سه تار نوازی و حرکت های نوگرایانه و همچنین سیر تحول در کارهای هنری ایشان از کاروان صبا  تا  سیر و در سایه باد و استفاده از سازهایی با وسعت صدایی متفاوت و ابداعی دلربا را در جدیدترین اثر منتشر شده ایشان "غروب" چگونه ارزیابی می کنید ؟   




  

نظرات 3 + ارسال نظر
نیما جمعه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 05:49 ب.ظ http://www.khaidaloo.blogsky.com/

درود
تلاشتان در راستای صیانت از موسیقی فاخر - نه موسیقی فرمایشی- شایان توجه و تقدیر است.
ابداع و یا به عبارت بهتر احیای ساز سلانه شاهکاریست در کارنامه استاد علیزاده
شاد باش و دیر زی

با درود و مهرِ ؛
کلام پر مهر و انرژی بخشتان را صمیمانه سپاسگذارم. و از ابراز نظرتان و شراکت در مطلب « چند سوال » بسیار تشکر می کنم.مطالبی که درباره میراث فرهنگی نگارش کرده اید را بسیار پسندیدم و از بیان رسا و مفید و دلنشین شما لذت بردم .
آرزوی توفیق و شادی روزافزون برای شما دوست گرامی دارم.

م.شایان شنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 09:36 ب.ظ

درود بر شما
حقیقتا نگاهتون سازنده و مثبت است.به امید روزی که این نگرش در بین جامعه فراگیر شود.و همه دغدغه فرهنگ و هنر و هنر دوستی داشته باشند.
من فکر می کنم هر اقدام هنری از جانب هنرمندان بزرگ و جهانی ما صورت بگیرد مفید و غنیمت است.و باید قدر آن را دانست و خدا را شکر کنیم که شاهد این ابداعات در زمان و عصر خودمان هستیم .با اینکه در روزگاری زندگی می کنیم که به هنرمندان و افکارشان توجه شایسته نمیشود ولی باز شاهد تولد افکار و ابداعات نو و امید بخش هستیم.
از شما هنرمند گرامی به نوبه خود تشکر میکنم که بسیار ظریف و شایسته به جریانات جدید هنری پرداخته اید {مخصوصا پست های بدون شرح و چند سوال}امیدوارم تداوم داشته باشد.و پیروز باشید.

با مهر ؛
سپاس بی حد و خیر مقدم برای شما دوست گرامی مهربان .
دیدگاه فاخربین و ارزشی شما به هنر و هنرمند ،جای تقدیر و ستایش دارد . من هم با آنچه به زیبایی بیان کردید موافقم. اما مشتاقم دیدگاه شما را برای همه یا بعضی از سوال هایی که مطرح شده است و با تفکیک بیشتر ، بدانیم . و امیدوار به حضور بیشتر شما در این وبلاگ هستم .شاد باشید.

زمانی یکشنبه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 12:22 ق.ظ

با درود. نگاه هنرمندانه و متعهدتون بسیار جای تقدیر است.دو نظر داشتم که اگر جسارت را برمن ببخشید صادقانه عرض میکنم.1 -هر کدام از این سوالها را بهتر بود در یک بخش چداگانه و با فاصله بین مطالب قرار میدادید.2- آیا فکر نمیکنید کمی زیاد و به شکل اغراق شده ای به یکی از اساتید پرداخته اید!؟.
یا علی.

با مهر ؛
سپاس بیحد از شما گرامی مهربان که با ابراز نظرات خود این وبلاگ را همراهی می کنیدکه شنیدن نظرات متفاوت به اندیشیدن و روشنگری و آگاهی می انجامد.
در خصوص نظر اول ؛ بروی چشم ، من نیز بهتر میبینم تا سوالات را جداگانه قرار دهم.
در خصوص نظر دوم ؛ عارضم به دلیل ارتباط بیشتر و شناخت آگاهانه تر از بعضی اساتید و در پی آن مطلع شدن از برنامه های هنری ایشان اینگونه عمل کردم.
ضمنا به خاطر داشته باشیم که در همه کشورهای دنیا که به اهمیت هنر و لزوم قدر شناسی از هنرمندان پی برده اند، همه انسان های آن کشور ها در معرفی و حمایت از هنر و هنرمندان و امور وابسته به آن خود را سهیم می دانند.پس خوبست هر کدام از ما نیز به فراخور توانایی و امکان به این امر همت گماریم . و خوشحال باشیم که به نوبه خود قدمی هرچند کوچک برداریم. پس امیدوارم شما عزیز نیز به این وبلاگ با ارائه مطالب ، مقالات ، اخبار و معرفی هنرمندانی که بهتر می شناسید مرا یاری کنید.
سربلند و شاد باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد