ساز و راز

غوطه ای در زلال جاری موسیقی

ساز و راز

غوطه ای در زلال جاری موسیقی

تدریس ساز با محسن عاقل( کمک درسی )

                                            

                                                سخن نخست

                                                          

در این بخش امید دارم در قالب یک جزوه آموزشی ، درس هایی را تدوین و ارایه دهم تا برای مشتاقان به نوازندگی سه تار و تار { خصوصا سه تار } به کار آید . درس هایی که از نظر خواهد گذشت به مدت دو سال به صورت آزمایشی برای هنرجویانم محک زده شده و نتیجه بسیار مطلوب و مورد قبولی حاصل شده است .

لازم به ذکر است ‌؛ این درسها در حاشیه کتب درسی استاد گرامی و گرانقدر « کیوان ساکت » و به دید درسهایی تقویتی ، برای هنرجویان مستعد و با پشتکاری که تشنه ی تمرین بوده ، در این مدت تدریس شده است . یعنی هنرجویی که در حاشیه تمرین و اجرای دروس دفترهای آموزشی اول و دوم استاد کیوان ساکت ، به دنبال خوراک تمرینی بیشتری بوده و این توانایی و  فرصت در او دیده شده تا جزوه فوق الذکر برای او تدریس شود. ( که البته به یقین ابراز می دارم نتیجه بسیار خوبی حاصل شد ).


اهم نکاتی که من در طراحی درس ها مد نظر داشته ام را بیان می کنم تا با علم به دیدگاه شخصی من به تمرین درسها اقدام شود ؛


۱ـ اولین و مهمترین هدف کوتاه بودن تمرین ها ( اتود ها ) بوده است ، تا براحتی در خاطر بمانند و با توجه به بار تکنیکی و کاربرد اجرایی آنها، ملال آور و خسته کننده نباشند . چرا که اعتقاد دارم وقتی هدف ورزش دست راست یا چپ است ، هنرجو باید تمام تمرکز خود را بر حالت ( فیگور ) خود و صدادهی خوب ساز معطوف کند و نه اینکه چشم بر نت داشته باشد. بنابراین خوبست این فاکتور حذف شود تا تمام حواس در خدمت این هدف ها باشند، و در اینجا چشم بر حالت دست ها و فیگور تمرکز کند. ( البته درس هایی نیز هستند که هدفی دیگر را دنبال می کنند و باید در حین اجرای آنها، حتما نگاهی نیز بر نت آن داشت ) .


۲ ـ تمرین هایی که در هر بخش آورده شده اند، به هم بی ارتباط نیستند ، بنابراین یک هنرجوی مبتدی باید ترتیب درس ها را رعایت کند و البته بعد از گذر از هر درس یا بخش ، میتوان آن درس یا درسها را بدون در نظر گرفتن توالی شان تمرین کرد .


۳ ـ در پایان هر بخش، قسمتی از یک آهنگ شناخته شده آورده شده  تا هنرجو بعد از تمرین و ورزش درس های آن بخش ، کاربرد عملی آن تمرین ها را در یک قطعه ی آهنگ ببیند و بتواند آن آهنگ را به صورت ساده و در محدوده ی تمرین هایش اجرا کند .


۴ ـ به آهنگین بودن تمرین ها کاملا توجه شده است تا جذابیت را بیشتر کند و ملال آور نباشند .


۵ ـ برای سه تارنوازی نکاتی در توضیح تمرین ها می آید که حتما باید به آنها توجه کرده و با حالت « تار»ی آن ، تفکیک گردد. ( باز تاکید می کنم رویکرد این درس ها بیشتر بر سه تارنوازی متمرکز است ، اما بدون شک برای نوازندگان تار نیز کاربردی و مفید هستند ) .


۶ ـ هنرجو حتما بایستی درسها را به معلم تحویل دهد ، چرا که بسیاری نکات هستند که فقط و فقط در حضور معلم کنترل و اصلاح و بارور می شوند. ( از آن جمله کنترل ظرایف فیگور که اگر کمی در آن کوتاهی شود ، دیگر بسختی قابل اصلاح هستند . و دیگر کنترل و پرداخت صدادهی ساز و تربیت گوش و شنیدن و همنوازی کردن تمرین ها با معلم و ...  که از بنیادی ترین اصول پیشرفت در نوازندگی و  درک  موسیقی  می باشند ) .


لازم به ذکر است ؛ این جزوه شامل ده بخش می باشد ، که هر بخش نام باغ میوه ای را بر خود دارد . که  آن ها را به ترتیب : « باغ سیب » ، « باغ انگور » ، « باغ انار » ، « باغ آلو » ، « باغ گیلاس » ، « باغ آلبالو » ، « باغ پرتقال » ، « باغ انجیر » ، « باغ نارنج » و  « باغ هلو »  نامیده ایم. در این باغستان، هنرجو در هر باغ از درخت تنومند و ریشه دار این ساز ایرانی، هر بار میوه ای چیده و طعم آن را میچشد.


تا سرمست زیبایی های دنیای بدون حصار نوازندگی ،ساکن و گردشگر همیشگی این باغستان شود.


یک توصیه برای هنرجو : « از آنجا که هنرجو در این درس ها زود به آهنگ و تمرین آنها می رسد ، چه برای خودش و چه برای شنوندگان احتمالی تمرین هایش در منزل، شاید وسوسه انگیز باشد که بخواهد آنها را برای دیگران اجرا کند . که من اکیدا توصیه می کنم از اجرای تمرین ها در حضور دیگران تا گذر از این جزوه خودداری کند. چرا که باید به این تمرین ها به دید ورزش و آمادگی نگاه کرد. تا زمانی که به تشخیص معلم ، درک مطلب و دست و پنجه به توانایی و ورزیدگی لازم و حداقلی رسیده باشد. و اینکه هیچگاه نباید تا حفظ کامل درس آن را برای شنونده اجرا کرد ».

                                     

                        ***********************************    

                   { رفتن رسیدن نیست ، ولی برای رسیدن باید رفت }

                    

                        ***********************************

                              

                                   تدریس و تالیف :  

                             محسن عاقل




هر گونه کپی برداری از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع و نام آقای محسن عاقل بلا مانع است .


                                 

 بخش اول                             گردشی درباغ سیب

                                     

                                     ( فیگور و مضراب ) 


                                                چیدن سیب                                                                                                           

                                         ( تمرین های مضراب)

                            با آزاد سیم های اول ( do ) و دوم (sol )

 

درس1 - درس2 - درس3 - درس4 - درس5 - درس6 - درس7 - درس8 - درس های آزاد


                                 

                                    تدریس و تالیف : محسن عاقل



هر گونه کپی برداری از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع و نام آقای محسن عاقل بلا مانع است .  



  بخش دوم                                   گردشی درباغ انگور  
                      
                                        انگشت گذاری ( پرده گیری )

در این بخش ، با استفاده از نت های mi ، re ، do و fa تمرین هایی نوشته شده است .


                                                                                        
                                       تالیف و تدریس :  محسن عاقل 


هر گونه کپی برداری از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع و نام آقای محسن عاقل بلا مانع است .


در این بخش تمرین هایی با استفاده از نت های  ( do ،  si ،  la ،  sol ) نوشته شده است ، که به واسطه ی آن ،« انگشت گذاری و مضراب زدن به سیم دوم  و حرکت در عرض دسته ی ساز » را خواهیم آموخت . 

                                                           

                             تالیف و تدریس :« محسن عاقل »


هر گونه کپی برداری از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع و نام آقای محسن عاقل بلا مانع است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد