ساز و راز

غوطه ای در زلال جاری موسیقی

ساز و راز

غوطه ای در زلال جاری موسیقی

جلد سوم دایره‌المعارف سازهای ایرانی منتشر می‌شود

«محمدرضا درویشی» از آماده‌سازی و انتشار جلد سوم دایره المعارف سازهای ایرانی خبرداد.


محمدرضادرویشی آهنگساز و پژوهشگرموسیقی در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی فارس گفت: کار روی جلد سوم دایرة‌المعارف سازهای ایرانی که مشخصه به سازهای بادی مناطق ایران اختصاص دارد را شروع کرد‌ه‌ام و حدود یک سال این پروژه ادامه خواهد داشت.


وی ادامه داد: بعد از آماده سازی این مجموعه را به انتشارات ماهور می‌دهم که حدود 6 ماه نیز در آنجا مراحل خود را طی و آماده چاپ خواهد شد.

این آهنگساز که تا کنون جلد اول و دوم دایره المعارف موسیقی ایران را منتشر کرده، در خصوص اهدای سازهای خود به موزه موسیقی گفت:من چندی پیش تعداد تقریبا 114 ساز از مناطق مختلف ایران را که شامل سازهای کوبه‌ای، زهی و آرشه‌ای است، به موزه موسیقی اهدا کرده‌ام.

درویشی در خاتمه افزود: علاوه بر سازهایم، نزدیک به سه هزار جلدکتابهای کتابخانه‌ام را نیز به موزه اهدا کردم که درواقع تمام کتابخانه‌ام هم‌اکنون آنجاست.


منبع : خبرگزاری فارس

کپی آثار موسیقی خوبست یا بد ؟

                                                     هوشنگ ظریف  

        « افرادی که هنر را می‏‌شناسند، دست به کپی آثار موسیقی نمی‌زنند »


هوشنگ ظریف آهنگساز و نوازنده پیشکسوت موسیقی ایران در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی موسیقی ایران گفت: ساله‎هاست درباره قاچاق و تکثیر غیرمجاز آثار موسیقی صحبت می‎شود اما کاری از کسی بر نمی‎آید.


وی افزود: این موضوع از سال‎ها پیش وجود داشته و اتفاق جدیدی نیست، ‌حتی آثار خود من هم دچار این اتفاق شد، اما اعتراض هم راه به جایی نبرد.

این استاد تار همچنین گفت: این موضوع چند بخش دارد، هم به پشتوانه قانونی برای حمایت از هنرمندان نیاز است و هم روی فرهنگ مردم باید کار شود. هرچند قانون کپی رایت هیچوقت تصویب نشده است و به نظر من تصویب هم نخواهد شد.


ظریف با اشاره به این نکته که افرادی که هنر را می‏شناسند هیچ وقت اثری را کپی نخواهند کرد،‌ افزود: عده‎ای هستند که از سر سودجویی یا عدم آگاهی آلبوم‎های موسیقی را کپی می‎کنند. هنوز فرهنگ برخورد با آثار هنری در میان بخش بزرگی از مردم ما وجود ندارد و به همین دلیل هر اقدام قانونی هم که انجام شود نتیجه نخواهد داشت.


وی ادامه داد: من خودم آثار خودم را همیشه خریداری می‎کنم تا به دوستان یا اقوام هدیه دهم. نمی‌گویم اثر من است پس می‎توانم آن را کپی کنم. مگر یک آلبوم موسیقی چقدر قیمت دارد؟


                                               محمدرضا درویشی

                             « بگذارید آثار فاخر موسیقی کپی شوند »


محمدرضا درویشی از آهنگسازان شناخته‌شده کشورمان است که درباره قاچاق آثار موسیقایی به پایگاه اطلاع‌رسانی موسیقی ایران اظهار می‌دارد: اگر کسی به اثر خودش مطمئن باشد و تنها در اندیشه تامین منابع مالی نباشد، بهتر آن است که اثرش کپی شود تا افراد بیشتری آن را بشنوند. حتی اگر سبب شود منابع مالی آن نصف یا صفر شود چرا که اگر اثر او شنیدنی، مطلوب و با ساختاری درست باشد این‌گونه بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و شنیده می‌شود و در افزایش فرهنگ شنیداری عموم مردم نیز سهم به‌سزایی ایفا می‌کند.


درویشی در پاسخ به این سوال که اگر آثار موسیقی کپی شود، آیا موسیقیدانان برای ادامه کار با مشکلات مالی مواجه نخواهند شد، اظهار می‌کند: موسیقیدان باید به دنبال توسعه فرهنگی باشد. اگر اهالی موسیقی به توسعه فرهنگی باور دارند دیگر نباید به منابع مالی چندان اهمیت دهند.



دو اظهار نظر ذکر شده برگرفته از " پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران " می باشد.

آخرین فعالیت های هنری در زمینه کنسرت موسیقی در مشهد

                               کنسرت گروه موسیقی ژیوار در مشهد


گروه موسیقی نوپای ژیوار به سرپرستی امیر آرش قاسمی نوازنده سنتور و آهنگساز و با حضور نوازندگان نام آشنا و فعال در عرصه موسیقی مشهد ، آثاری را به صحنه خواهند برد و تقدیم مشتاقان موسیقی اصیل ایرانی خواهند کرد.


در این برنامه قطعاتی از ساخته های امیر آرش قاسمی ارائه می شوند

هنرمندان :

علیرضا اسرمی : نی

کیوان نعمت اللهی : تار

الهام ادیبی : سنتور

محمد حسینی : آواز

هادی رضایی : دف 

جواد فرزانه : تنبک 

محمدرضا مجلل : سنتور باس


با آرزوی توفیق روز افزون برای همه هنرمندان فعال در عرصه موسیقی شهر نام آوران هنر، « مشهد »







اخیرا در شهر مشهد ، مشتاقان به موسیقی دستگاهی ایرانی شاهد دو اجرا بوده اند .

                                               گروه موسیقی مهر


اولین کنسرت مربوط به تنی چند از هنرمندان جوانی بود در گروه موسیقی مهر و به مناسبت بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری ، در مجتمع سینمایی سیمرغ مشهد ، در اردیبهشت ماه ، برگزار شد. که با توجه به جوان بودن این گروه، به اجرای آثاری از استاد پرویز مشکاتیان و حمید متبسم همت گمارده بودند. و آنگونه که از وحدت و همدلی اعضای گروه کاملا محسوس بود، امید می رود با تداوم و پشتکار و حفظ همدلی، شاهد اجراهایی بهتر از این گروه باشیم.




                                              ارکستر زهی صبا


دومین اجرا که در پنجم خردادماه ، در محل سوله فرهنگی دانشگاه فردوسی برگزار شد، حاضران در سالن، شاهد اجرایی زیبا از گروه ارکستر زهی صبا ، با حضور 40 نوازنده بودند. این ارکستربزرگ که بدون حمایت ارگان یا سازمانی، به حیات خود ادامه می دهد، با همت آقایان صمد برقی ( سرپرست ارکستر ) و همچنین آقای محمد جواد سام نژاد ( رهبر ارکستر ) ، دو هنرمند ارزنده ی فعال در مشهد ، آثاری ماندگار و زیبا از موسیقی ایرانی نظیر ؛ سنگ خارا، بیا، دو ضربی ترک استاد صبا و ... را بر روی صحنه بردند و به شنوندگان تقدیم کردند.

لازم به ذکر است ؛ تنظیم  قطعات اجرا شده برعهده ی دو هنرمند ارزنده و گرامی آقایان صمد برقی و سیامک برقی بود. همچنین آثار با کلام و آواز در این اجرا با صدای زیبا و گرم هنرمند گرامی آقای مهدی تفکری منش اجرا شد. امید می رود، با توجه به دشواری های بازدارنده ای که در حفظ و دوام گروه های بزرگ ارکستری وجود دارد، باز شاهد بقا و اجراهایی دیگر از این ارکستر باشیم.


در بین برنامه « محمد جواد سام نژاد » کلامی را سر داد که با حمایت و تشویق حاضران در سالن همراه شد ؛


به صداهای دور گوش میدهم  

    از دور به صداهای من گوش میدهند،

                                                   من زنده ام 

فریاد من بی جواب نیست

                             قلب خوب تو ،

                                                 جواب فریاد من است ...


در انتها برای همه ی دلسوزان و شیفتگان زیبایی و هنر ، آرزوی توفیق داریم.