ساز و راز

غوطه ای در زلال جاری موسیقی

ساز و راز

غوطه ای در زلال جاری موسیقی

کپی آثار موسیقی خوبست یا بد ؟

                                                     هوشنگ ظریف  

        « افرادی که هنر را می‏‌شناسند، دست به کپی آثار موسیقی نمی‌زنند »


هوشنگ ظریف آهنگساز و نوازنده پیشکسوت موسیقی ایران در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی موسیقی ایران گفت: ساله‎هاست درباره قاچاق و تکثیر غیرمجاز آثار موسیقی صحبت می‎شود اما کاری از کسی بر نمی‎آید.


وی افزود: این موضوع از سال‎ها پیش وجود داشته و اتفاق جدیدی نیست، ‌حتی آثار خود من هم دچار این اتفاق شد، اما اعتراض هم راه به جایی نبرد.

این استاد تار همچنین گفت: این موضوع چند بخش دارد، هم به پشتوانه قانونی برای حمایت از هنرمندان نیاز است و هم روی فرهنگ مردم باید کار شود. هرچند قانون کپی رایت هیچوقت تصویب نشده است و به نظر من تصویب هم نخواهد شد.


ظریف با اشاره به این نکته که افرادی که هنر را می‏شناسند هیچ وقت اثری را کپی نخواهند کرد،‌ افزود: عده‎ای هستند که از سر سودجویی یا عدم آگاهی آلبوم‎های موسیقی را کپی می‎کنند. هنوز فرهنگ برخورد با آثار هنری در میان بخش بزرگی از مردم ما وجود ندارد و به همین دلیل هر اقدام قانونی هم که انجام شود نتیجه نخواهد داشت.


وی ادامه داد: من خودم آثار خودم را همیشه خریداری می‎کنم تا به دوستان یا اقوام هدیه دهم. نمی‌گویم اثر من است پس می‎توانم آن را کپی کنم. مگر یک آلبوم موسیقی چقدر قیمت دارد؟


                                               محمدرضا درویشی

                             « بگذارید آثار فاخر موسیقی کپی شوند »


محمدرضا درویشی از آهنگسازان شناخته‌شده کشورمان است که درباره قاچاق آثار موسیقایی به پایگاه اطلاع‌رسانی موسیقی ایران اظهار می‌دارد: اگر کسی به اثر خودش مطمئن باشد و تنها در اندیشه تامین منابع مالی نباشد، بهتر آن است که اثرش کپی شود تا افراد بیشتری آن را بشنوند. حتی اگر سبب شود منابع مالی آن نصف یا صفر شود چرا که اگر اثر او شنیدنی، مطلوب و با ساختاری درست باشد این‌گونه بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و شنیده می‌شود و در افزایش فرهنگ شنیداری عموم مردم نیز سهم به‌سزایی ایفا می‌کند.


درویشی در پاسخ به این سوال که اگر آثار موسیقی کپی شود، آیا موسیقیدانان برای ادامه کار با مشکلات مالی مواجه نخواهند شد، اظهار می‌کند: موسیقیدان باید به دنبال توسعه فرهنگی باشد. اگر اهالی موسیقی به توسعه فرهنگی باور دارند دیگر نباید به منابع مالی چندان اهمیت دهند.



دو اظهار نظر ذکر شده برگرفته از " پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران " می باشد.

نظرات 2 + ارسال نظر
صبا شکوری شنبه 14 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 12:45 ب.ظ

با سلام و آرزوی شادکامی برای شما استاد گرامی ،با احترام معتقدم کسانی که خود در تولید آثار هنری فعال هستند بیشتر نگران مراقبت و حفظ دسترنجشون هستند هر چند اساتید بزرگی همچون استاد ظریف بینیاز از دلبستگی به امور دنیوی هستند.نه آنهایی که هر بیست سال یکبار هم کاری ازشون نمی بینیم.جسارت من رو ببخشید و موفق باشید.

با مهر ؛
از اینکه به این وبلاگ تشریف آوردید و با نظر دهی این وبلاگ را همراهی می کنید بسیار خرسند و سپاسگزارم. سربلند و شاد باشید.

tarlan یکشنبه 15 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 06:45 ب.ظ

fekr nakonam dar inja hichvaght in hagh ro baraye honarmandan ghael beshan va mardom ham az khab bidar nemishan.

با مهر ؛
امیدوارم اینگونه نباشد و حقوق همدیگر یا همان حق الناس که از اصول اولیه شرع و قانون در ایران عزیزمان هست ، را در همه سطوح جامعه رعایت کنیم و در افکار همه ی افراد جامعه به عنوان یک اصل اخلاقی نهادینه شود و هر کدام از ما دغدغه ی این امر بزرگ را داشته باشیم.متشکرم که به این دفترچه سر زدید.شاد و پیروز باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد