ساز و راز

غوطه ای در زلال جاری موسیقی

ساز و راز

غوطه ای در زلال جاری موسیقی

کارگاه «مبانی ریتم در موسیقی ایران» با حضور احمد مستنبط

فرهنگسرای ارسباران در نخستین کارگاه آموزش موسیقی، اقدام به برگزاری کلاس‌های مبانی ریتم و موسیقی دستگاهی ایران با حضور احمد مستنبط و بهراد توکلی کرده است.


کارگاه «مبانی ریتم در موسیقی ایران» در هشت جلسه با سرفصل‌هایی از جمله شناخت ریتم، نقش ریتم و دور در نوازندگی، بداهه‌نوازی، ریتم در فرم‌های موسیقی ایران و ضربی‌های ردیف با حضور احمد مستنبط برگزار خواهد شد.


همچنین کارگاه «مبانی موسیقی دستگاهی ایران» با حضور بهراد توکلی در 6جلسه برگزار خواهد شد. سرفصل این دوره شامل مفاهیم در موسیقی دستگاهی ایران، نظام جمله‌پردازی بر اساس ردیف، بحث تطبیقی تاریخی ردیف و... است.


احمد مستنبط نوازنده تنبک و بهراد توکلی نوازنده سه‌تار است که در گروه‌های مطرح کشور تا به حال حضور داشته‌اند.


علاقمندان به منظور ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از پل سید خندان، خیابان جلفا مراجعه یا با تلفن 20-22872818 تماس بگیرند.

دکتر « پرویز منصوری » درگذشت

استاد پرویز منصوری موسیقیدان، نویسنده و مدرس برجسته تئوری موسیقی (متولد  ۱۳۰۳) روز گذشته به دلیل نارسایی قلبی در سن ۸۷ سالگی پس از گذران عمری پربار در کشور اتریش درگذشت.


پرویز منصوری به عنوان یکی از تاثیرگذار‌ترین معلمان و پیشگامان توسعه آموزش نوین موسیقی علمی در ایران شناخته شده، که ده‌ها تالیف، ترجمه و مقاله ارزشمند از جمله کتاب‌های :

 تئوری بنیادین موسیقی، ساز‌شناسی، هارمونی تحلیلی، مقدماتی در فراگیری اجرای پیانو، دعوت به شنیدن، چگونه از موسیقی لذت ببریم  و... در زمینه موسیقی ایرانی و جهانی از ایشان به یادگار مانده است.


وی که بیش از نیم قرن سابقه تدریس و تعلیم در هنرستان عالی موسیقی و دیگر مراکز علمی حوزه موسیقی را دارد، ازمدت‌ها پیش در شهر وین اتریش زندگی می‌کرد و آخرین سفر وی به ایران دو سال قبل بود. 


منصوری قبل از درگذشت‌اش آرزو کرده بود دروطنش، ایران به خاک سپرده شود؛ بر اساس گفته خواهر زاده‌اش پیکر وی برای دفن در قطعه هنرمندان به زودی به ایران منتقل می‌شود.


پیکر «پرویز منصوری» مدرس عرصه موسیقی کشورمان ساعت 10صبح سه‌شنبه 6 دی ماه از -مقابل «تالار وحدت» به سمت قطعه هنرمندان تشییع خواهد شد.


این ضایعه را به جامعه هنری و خانواده آن مرحوم تسلیت می گوییم . روحش شاد.



عکس برگرفته از سایت http://www.romisamofidi.com می باشد.